Programma’s

Door middel van sportspecifieke Core & Strength Training kun je de rompspieren sterker maken en een stabielere basis creëren.  Ook het trainen van Speed & Agility werkt prestatiebevorderend en blessurepreventief.

Speciaal over deze onderwerpen heb ik enkele programma’s geschreven die deze aspecten trainbaar maken.

Nut van Core & Strength Training

Onderzoek toont aan dat balans een directe relatie heeft met prestaties. Een mindere balans betekent slechtere prestaties. Daarnaast zal een betere balans binnen een spelsport als korfbal leiden tot minder tempoverlies bij (complexere) acties.

De toegevoegde waarde van Core & Strength Training is legio:

  • Het vergroten van je vermogen om snelheid te maken
  • Een betere manier van kracht gebruiken
  • Een verminderde kans op blessures
  • Een beter vermogen om van richting te veranderen
  • Een verbeterde balans en coördinatie bij de doorloopbal of schot op een been
  • Een verbeterde samenwerking tussen de spiergroepen
  • Een sterkere lichaamshouding
  • Meer explosiviteit en kracht

Nut van Speed & Agility

Loopscholing is belangrijk voor zowel cyclische al acyclische sporten (zoals korfbal) om blessures te voorkomen en het energieverbruik te minimaliseren (vermoeidheid). Een slechte loopeconomie kan van doorslaggevende betekenis zijn. Een sporter die beter beweegt, zal meer energie overhebben in de slotfase van een wedstrijd of training.

Tijdens deze loopvormen worden specifieke fasen uit de loopbeweging getraind (zie ook de oefenstof gericht op Loop-ABC), zoals de achterste zwaaifase, de voorste zwaaifase, voorste steunfase en de achterste steunfase. De Speed & Agility Training kan men inzetten als coördinatietraining, stabiliteitstraining, krachttraining en training van zowel het aerobe als het anaerobe energiesysteem, afhankelijk van de invulling van de trainingsparameters.

Het trainen van de snelheid (Speed) en behendigheid (Agility) heeft toegevoegde waarde voor onder andere:

  • Sneller worden in sprints
  • Sneller wendingen kunnen maken
  • Acceleratie en deceleratie vergroten
  • Snelheidsveranderingen
  • Jezelf bij het schot, de doorloopbal of reboundduel in balans houden

Speed & Agility, Agility, speeladder, ladder drills, korfbal, quickness

Print Friendly, PDF & Email