Speed & Agility Training

Loopscholing is belangrijk voor zowel cyclische al acyclische sporten (zoals korfbal) om blessures te voorkomen en het energieverbruik te minimaliseren (vermoeidheid). Een slechte loopeconomie kan van doorslaggevende betekenis zijn. Een sporter die beter beweegt, zal meer energie overhebben in de slotfase van een wedstrijd of training.

Wat is Speed & Agility

Speed & Agility Training bestaat uit verschillende coördinatieve loopvormen als hakken/billen, skipping en Speed & Agility, ladder drills, loopscholing, Agility, korfbaltriplings ter verbetering van de totale looptechniek. Dit wordt gedaan volgens een gedegen opbouw en qua moeilijkheidsgraad van eenvoudige vormen lineair naar meer complexe vormen met richtingsveranderingen. Deze training wordt daarom ook wel Loop-ABC genoemd. Recent onderzoek in het Journal of Strenght and Condition Research concludeert dat behendigheidstraining ook goed is voor de prestaties van je hersenen.

Speciaal over dit onderwerp heb ik een uitgebreid naslagwerk gemaakt met meer dan 75 oefeningen en variaties. Voor meer informatie hierover en de kosten neem contact op via het contactformulier.

Agility staat voor de wendbaarheid en voor de kwaliteit van de snelheid die je kunt leveren, vandaar dat deze trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij situaties die vragen om snelle en vaak onverwachte wendingen.

Met deze deskundige programma’s kunnen we onze trainers op een eenvoudige manier structuur bieden bij het trainen van loopscholing en rompstabiliteit

Jan Westland – Korfbalvereniging Elburg

 

Bekijk hieronder een preview van het complete oefenboek:

Bij explosieve sporten zoals korfbal, voetbal, basketbal, hockey, tennis, rugby, squash, ijshockey, handbal, volleybal etc. is het niet heel erg belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. De snelheid waarmee een speler dit zo snel mogelijk kan doen bepaald de kwaliteit van de speler en de prestaties die een speler kan leveren. De Agility is het meest belangrijke onderdeel voor een sporter bij explosieve sporten.

Hoe integreer ik deze training binnen mijn korfbaltrainingen?

Speed & Agility vormen zijn prima te integreren in de korfbaltrainingen en kunnen heel goed als warming-up voor de rest van de training fungeren. Deze oefenvormen verbeteren ook je mentale alertheid, je fysieke gesteldheid en zijn een uitstekend middel om het zenuwstelsel te activeren. Wanneer een sporter gedwongen wordt om oefeningen zo snel mogelijk en volgens een bepaald patroon uit te voeren dan moet er een snelle impuls van de spieren naar het zenuwstelsel gaan en dient er een snelle terugkoppeling van het zenuwstelsel naar de spieren terug te komen. Hoe meer het zenuwstelsel getraind is hoe sneller een sporter kan bewegen. Wanneer sporters meer kracht moeten ontwikkelen, moet het zenuwstelsel meer spieren activeren (meer motorische eenheden) en hoe meer motorische eenheden betrokken zijn hoe meer kracht er ontwikkeld wordt. Wanneer het zenuwstelsel in de mogelijkheid is om een impuls sneller naar de motorische eenheden te sturen resulteert dit in meer (snel)kracht.

 

Core Strength en Agility Training zijn de sleutel tot succes voor explosief vermogen

 

Speedladder

Een handig hulpmiddel bij de Speed & Agility trainingen is de speedladder. Bij het korfbal vindt het schieten meestal op een been plaats. Er wordt dan veel gevraagd van de dynamische stabiliteit van het standbeen. Door te trainen met een speedladder worden tevens de proprioceptie en neuromusculaire controle van de benen getraind, waardoor er een optimale dynamische activiteit kan worden bereikt in het uitvoeren van functionele activiteiten. Oefeningen met de speedladder verbeteren tevens de lineaire snelheid, de laterale snelheid, kracht en balans. Ook kun je gebruik maken van pilonnen, hordes, hoepels, fietsbanden, stokken, etc.

Print Friendly, PDF & Email