Core & Strength Training

De meeste sporters en trainers/coaches denken dat bewegingen beginnen bij de armen en/of benen maar in werkelijkheid is dit juist het eindresultaat. Bewegingen beginnen altijd bij het centrum van het lichaam, de romp (core unit). Sprinten, achterwaarts sprinten, draaien, springen, aanzetten en stoppen zijn bewegingen die een spelsporter vaak maakt en daarbij speelt een stabiele romp een cruciale rol. Voor deze handelingen gebruik je de armen en benen om de bewegingen te kunnen maken maar het is onmogelijk om snel, efficiënt en krachtig te bewegen wanneer deze niet vastzitten aan iets wat sterk, solide en stabiel is.

Onderzoek toont aan dat balans een directe relatie heeft met prestaties. Een mindere balans betekent slechtere prestaties. Daarnaast zal een betere balans binnen een spelsport als korfbal leiden tot minder tempoverlies bij (complexere) acties.

Een sterke romp is een absolute voorwaarde voor sporters! De kracht en explosiviteit van armen en benen komt vanuit de romp

Als deze gebieden goed op één lijn zitten, kun je energie efficiënter door je lichaam overdragen, waardoor je meer kracht kunt produceren met minder vermoeidheid. Wanneer de rompspieren niet sterk genoeg zijn dan kun je niet veel kracht, snelheid en explosiviteit leveren, het lichaam is te zwak. Als het lichaam ook niet over een goede flexibiliteit/mobiliteit beschikt dan gaan de bewegingen die het lichaam op de automatische piloot zal uitvoeren veelal verkeerd! Dit is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van blessures.

De rompspieren bestaan uit de bilspieren, heupspieren, hamstrings, buikspieren en rugspieren en deze spieren staan allemaal met elkaar in verbinding. Voor een sterk lichaam van waaruit krachtige en explosieve acties kunnen ontstaan moet er een optimale samenwerking zijn tussen deze spieren.

Bekijk hieronder een preview van het Basic Programma met 7 levels

 

Programma’s

Door middel van sportspecifieke Core & Strength Training kun je de rompspieren sterker maken en een stabielere basis creëren.  Speciaal over dit onderwerp heb ik enkele programma’s geschreven die deze aspecten trainbaar maken.

Een basisprogramma met 7 levels van elk 6 oefeningen met oplopende moeilijkheidsgraad zonder oefenmaterialen. Je kunt dus direct starten. Dit programma heb ik speciaal geschreven voor de korfbalsport met naast Core Training ook accent op Strength Training met accent voor onder andere de hamstrings bij de dames. Reden hiervoor is dat voorste kruisbandblessures 4-6 keer vaker voorkomen bij dames en een van de belangrijkste oorzaken daarvoor een gebrek aan hamstringkracht is!

Er is ook een Advanced Programma beschikbaar waarbij er 6 levels zijn van elk 10 oefeningen. Hierbij wordt er in 2-tallen gewerkt in circuitvorm waardoor een selectie van 20 personen allemaal aan het werk is. Er wordt gebruik gemaakt van onder andere medicinballen, Swissballen, Kettlebells, Battle Rope, springtouw en TRX-Suspension Trainer. Door in 2-tallen te werken is de arbeid-rustverhouding gegarandeerd.

Voor meer informatie hierover en de kosten neem contact op via het contactformulier.

Wij zijn in augustus 2015 gestart met het programma Core & Strength Training. De spelers waren erg enthousiast
Rudi Robaye – trainer/coach Rijko KC (B)

Met deze deskundige programma’s kunnen we onze trainers op een eenvoudige manier structuur bieden bij het trainen van loopscholing en rompstabiliteit”
Jan Westland – trainer Korfbalvereniging Elburg

 

Voordelen

De voordelen van Core & Strength Training zijn:

  • Het vergroten van je vermogen om snelheid te maken
  • Een betere manier van kracht gebruiken
  • Een verminderde kans op blessures
  • Een beter vermogen om van richting te veranderen
  • Een verbeterde balans en coördinatie bij de doorloopbal of schot op een been
  • Een verbeterde samenwerking tussen de spiergroepen
  • Een sterkere lichaamshouding
  • Meer explosiviteit en kracht

Als trainer heb ik de afgelopen jaren het nut van dergelijke oefeningen mogen ervaren. Met een minimum aan blessures kun je het gehele seizen beschikken over een nagenoeg complete selectie. De Core & Strength Training is heel goed te integreren in de korfbaltrainingen en kunnen heel goed als warming-up voor de rest van de training fungeren.

 

 

Print Friendly, PDF & Email