Testen en meten in het korfbal

Nog maar al te vaak hoor ik dat trainers hun spelers hebben onderworpen aan de Coopertest om te kijken hoe ze er fysiek voor staan. Kijkend naar de bewegings- en belastingsanalyse van het korfbal, dan kun je concluderen dat dit niet de beste test is om dit te meten voor een spelsporter. Prestatie bepalende factoren zijn o.a. de VO2-max en het omslagpunt maar bij een korfballer juist ook het aantal acties wat hij op hoge intensiteit kan uitvoeren en hoe snel hij daarvan weer kan herstellen! De VO2-max (zuurstof opname capaciteit) heeft een directe relatie met de gelopen afstand in een wedstrijd, de spelbetrokkenheid (balcontacten) en het totaal aantal sprints dat kan worden gemaakt. Het anaerobe deel van fysieke belasting wordt bepaald door de intensiteit en die is gerelateerd aan het maximaal vermogen dat een speler kan leveren in zijn acties (gebasseerd op: explosiviteit, loopsnelheid, acceleraties/deceleraties en agility).

It’s not how good you are, it’s how good you want to be!

Meten

Je kan op verschillende niveaus meten die voor een korfballer relevant zijn. Fysiek (te denken valt bijvoorbeeld aan de Interval Shuttle Run Test, Agility T-test, 5×10 m. Sprint Test, Side Planking Test of Sit en Reach Test), techniek (door middel van specifieke scorelijsten voor schot, doorloopbal, passing, rebound, etc. of video-analyse), tactiek (specifieke scorelijsten met kwalitatieve beoordeling van bv. spelinzicht, teamtactiek of video-analyse gericht op teamtactiek en individuele tactiek), mentaal (POMS of andersoortige vragenlijsten) en persoonskenmerken (onder andere Action Type en Belbin).

Hieronder, zonder volledig te willen zijn, een overzicht van testen welke bruikbaar kunnen zijn bij korfballers.

testen, meten, korfbal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een groot deel van bovenstaande testen is te downloaden.

 

Polar Team App

Door gebruik te maken van hartslagmeters kan tijdens trainingen de hartslag van individuele spelers in kaart worden gebracht. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de App ‘Polar Team’. Met behulp van een hartslagmeter die via Bluetooth communiceert met de Ipad kan de trainingsbelasting per speler en als team gekwantificeert worden. Hierdoor kun je als trainer tijdens het seizoen objectieve beslissingen nemen waar het de intensiteit en omvang van trainingen betreft. Er zullen op die manier veel minder blessures zijn op basis van overbelasting.
In het seizoen 2014-2015 heb ik dit getest bij enkele spelers van Tjoba 1 en dit werkt zeer goed en nauwkeurig. Zo kan men de vooraf bedachte trainingsintensiteit continu checken per individu en accenten leggen waar nodig. Het is mogelijk om 20 spelers tegelijkertijd te monitoren.

Polar Team, korfbal, Demi Mondeel, korfbalspecifieke trainingsmethoden Polar Team, korfbal, Esmee Walraven, korfbalspecifieke trainingsmethoden Polar Team, korfbal, Patrick de Bruine, korfbalspecifieke trainingsmethoden Polar Team, korfbal, Sharon Goedegebure, korfbalspecifieke trainingsmethoden

 

 

 

 

 

 

 

  1. training van de aerobe capaciteit (volhouden van snel herstellen) in combinatie met het inslijpen van korfbal specifieke vaardigheden
  2. training van het aerobe vermogen (snel herstellen) in combinatie met het inslijpen van korfbal specifieke vaardigheden          
  3. training van het anaerobe lactische vermogen (volhouden van explosief handelen) in combinatie met het inslijpen van korfbal specifieke vaardigheden.
  4. training van de aerobe capaciteit (volhouden van snel herstellen) in combinatie met het inslijpen van korfbal specifieke vaardigheden

 

AC-ratio

AC-ratio, acuut chronisch ratio, herstelmonitor

Daarnaast is er de laatste jaren steeds meer aandacht voor de zogenaamde AC-ratio. In recente onderzoeken wordt de verandering in de trainingsbelasting berekend als de verhouding (ratio) tussen de acute en chronische belasting, de zogenaamde AC-ratio. De acute belasting wordt daarbij gedefinieerd als de gemiddelde belasting van de afgelopen trainingsweek en de chronische belasting als de gemiddelde belasting van de afgelopen 4 weken (28 dagen).
Een AC-ratio <1 geeft aan dat de acute belasting lager is dan de chronische belasting. Bij een ratio >1 is de acute belasting dus hoger, waardoor er (acute) vermoeidheid ontstaat en het risico op blessures toeneemt.
In een artikel van Blanch en Gabbett (2016) wordt beschreven hoe groot de toe- en afname in de acute belasting het beste kan zijn met het oog op blessurepreventie en optimale sportprestaties. De meest optimale AC-ratio ligt tussen 0,8-1,3. Een AC-ratio >1,5 neemt het blessurerisico sterk toe en ook bij een AC-ratio <0,8 neemt het blessurerisico toe. Een te lage trainingsbelasting is dus ook niet verstandig!

workload management, AC-ratio, acuut chronisch ratio

 

Het mooie is dat we als korfballers deze AC-ratio nu eenvoudig kunnen bepalen door gebruik van de ‘Herstelmonitor’, ontwikkelt door oud-topkorfballer Jos Roseboom. Dit is heel eenvoudig en correct in kaart te brengen door een aantal eenvoudige vragen die de spelers dagelijks invullen op hun smartphone.

Print Friendly, PDF & Email