Korte warming-up volstaat voor teamsporters

joint forces warming-up

Over het belang van een goede warming-up heb ik al eerder gepubliceerd in 2016. Recent onderzoek laat nu zien dat een warming-up van 10-15 minuten volstaat voor teamsporters. Een belangrijk doel van de warming-up is het verhogen van de spiertemperatuur voor de aankomende trainings- of wedstrijdbelasting. Blessurepreventie is een ander belangrijk doel van de warming-up. In een eerder bericht op deze site werd al beschreven dat een specifieke warming-up de kans op een kruisbandblessure kan verkleinen met meer dan 60%.

De intensiteit van de oefeningen in een warming-up dient op te lopen naar ca. 60-90% van de maximale hartfrequentie en wordt idealiter afgesloten met enkele hoog-intensieve sprints.

De warming-up van Joint Forces is hiervoor uitermate geschikt; uitvoering ca. 10 minuten, intensiteit wordt geleidelijk opgebouwd tot zeker binnen 60-90% van de maximale hartfrequentie en de laatste oefeningen bestaan uit sprong- en sprintvormen. De warming-up is toepasbaar in verschillende teamsporten.

Ook KV TOP Arnemuiden maakt sinds een paar seizoen gebruik van deze warming-up. Meer informatie over joint forces vind je hier.

 

Print Friendly, PDF & Email

About Jouri van den Broeke

Korfbaltrainer, coach, Master Sportfysiotherapeut, mede-eigenaar van PMC In Balans - Fysiotherapie & Revalidatie en vader van 2 korfballende kinderen. Naast grote interesse in sport in zijn algemeen vooral geïnteresseerd in de korfbalsport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.