Korfbalconditionele eigenschappen

Korfbalconditionele eigenschappen in relatie tot de trainingsleer

Op basis van een handelingstheoretische korfbalvisie kun je zes korfbalconditionele (fysiologische) eigenschappen formuleren met vertaling naar de trainingsleer voor praktisch relevante trainingsmethoden. Deze zijn samengevat in de tabel onderaan deze pagina.

Aerobe capaciteit (volhouden van snel herstellen)
Het soort trainingen wat hierbij past zijn de lange duurtrainingen met een relatief lage intensiteit. De trainingsmethode die hier onder valt is de duurtraining (extensieve duurtraining, Fartlektraining).

Aerobe vermogen (snel herstellen)
De trainingsmethoden die dit deel van het energiesysteem aanspreekt zijn de intensieve duurtraining en extensieve intervaltraining.

Anaerobe lactische capaciteit (explosieve en gecoördineerde acties kunnen blijven maken onder vermoeidheid)
Dit zijn intervalvormen waarbij men regelmatig sterk verzuurt (veel melkzuur vorming) met onvolledig herstel. Voorbeelden van trainingsmethoden zijn extensieve interval- en intensieve intervaltraining (herhalingstraining, intervaltempotraining)

Anaerobe lactische vermogen (volhouden van explosief handelen)
Hierbij is er sprake van een korte trainingsintensiteit zodat het anaerobe systeem wordt geactiveerd zonder dat er sprake is van optredende verzuring. Dit betekent een gering aantal herhalingen met een hoge intensiteit en volledig herstel. Het snelheidsuithoudingsvermogen wordt hiermee vergroot. De trainingsmethode is de intensieve intervaltraining met korte belastingsintervallen (bloktraining, intervaltempotraining, herhalingstraining).

Anaerobe alactische capaciteit (explosief handelen)
Het doel van deze verschijningsvorm van het uithoudingsvermogen is het vergroten van de capaciteit van het fosfaatsysteem. De arbeidsduur is zeer kort, maar er dient wel sprake te zijn van bijna volledig herstel. Trainingsmethode die hierbij past is de snelheidsuithoudingsvermogentraining (fosfaatpooltraining en tempotraining). De intensiteit is kort maar zeer hoog en duurt ca. 4-15 seconden.

Anaerobe alactische vermogen (explosief handelen)
Hierbij wordt een combinatie van snelheid en kracht getraind (power-output). Mogelijke trainingsmethoden zijn de korte en intensieve intervaltraining waarbij voluit wordt gegaan en vooral start- en acceleratievormen.

handelingstheoretisch,fysiologisch,korfbalconditie,oefenstof

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een meer gedetailleerde uitwerking van de afzonderlijke trainingsmethoden waarbij de parameters intensiteit, arbeid en rust zijn ingevuld, is ook terug te vinden in de sectie downloads. De praktische uitwerking is terug te zien in de oefenstof die elders op de website beschikbaar is.

Print Friendly, PDF & Email