Mediaal Tribaal Stress Syndroom (MTSS)

Wat is MTSS

Medial Tibial Stress Syndrome (MTSS) is een relatief nieuwe naam voor één van de aandoeningen die voordien onder de term ‘shin splints’ (scheenbeenvliesontsteking) vielen. Het is een overbelastingsblessure die de laatste jaren ook steeds vaker bij korfballers voorkomt en vooral ook wordt gezien bij (beginnende) hardlopers, ‘agressieve’ wandelaars en sporten met veel springen en sprinten. MTSS treft sporters van allerlei leeftijden en niveaus, maar komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Wat merkt een sporter

De pijn is voornamelijk gelokaliseerd in het onderste deel van het scheenbeen. Het wordt omschreven als ‘vage’ pijn aan de binnenkant van het scheenbeen over een lengte van minimaal 5 cm. Een lichte zwelling op het scheenbeen kan soms zichtbaar zijn. De symptomen treden op bij aanvang van de activiteit, waarna de symptomen gedurende de activiteit verminderen. Na afloop van de activiteit blijven de symptomen aanwezig. Wanneer de ernst van de MTSS toeneemt, zijn de symptomen ook in rust aanwezig.

Wat zijn de symptomen

  • Pijn onderste deel scheenbeen aan de binnenzijde over een lengte van minimaal 5 cm.
  • ‘vage’  pijn bij aanvang activiteit, daarna soms minder en na afloop weer duidelijk aanwezig
  • Normale beweeglijkheid van enkel, knie en heup
  • Geen spierkrachtsverlies

Wat kan het herstel bevorderen

De belangrijkste factor is relatieve rust; het weefsel zal eerst de tijd moeten krijgen om zich aan te passen voordat er weer meer belasting op gezet kan worden. Relatieve rust houdt in minder vaak/lang trainen en bij ernstiger gevallen lichtere belastingvormen kiezen zoals zwemmen, crosstrainer of fietsen. Uiteindelijk moet de belastbaarheid weer opgebouwd worden door ‘sprongvormen’. Dit klinkt tegenstrijdig, maar heeft te maken met de aanname dat de oorzaak van de klacht lijkt te zitten in een afgenomen dichtheid van het botweefsel.

Waaruit bestaat de behandeling bij een (sport)fysiotherapeut

Allereerst zal de sportfysiotherapeut een analyse maken van de sporttak en vervolgens gaan kijken wel intrinsieke (binnen de persoon zelf) en extrinsieke (omgevingsgebonden) risicofactoren aanwezig zijn voor het oplopen van deze vervelende blessure. Intrinsieke risicofactoren zijn onder andere overpronatie van de voet (platvoeten), vrouwelijk geslacht, een vergrote BMI (>20,2), een grotere of juist kleinere bewegingsuitslag van de rotaties in de heup en verminderde rompstabiliteit (Core Stability). Andere factoren die genoemd worden zijn: spierzwakte van de onderbeenspieren, toegenomen spierspanning in de kuiten en een positieve Navicular Drop Test en/of Foot Posture Index (metingen voor voetenstand), een vergrote beweeglijkheid in de enkel, een lage aerobe fitheid en roken. Extrinsieke risicofactoren zijn bijvoorbeeld sporten op een harde ondergrond of oneffen terrein, een snelle opbouw in trainingsintensiteit, verandering in schoeisel, oud schoeisel, en MTSS in de voorgeschiedenis.
Daarna wordt begonnen met relatieve rust en het elimineren van de risicofactoren voor zover mogelijk. In de 2e fase zal de sprongbelasting en loopbelasting worden opgevoerd met een zogenaamd Sprong-ABC en Loop-ABC. Volledig herstel duurt normaal zo’n 3-6 maanden!

Samenvattend

Laat deze klachten altijd door een ervaren sportfysiotherapeut beoordelen en trek op tijd aan de bel. Te lang doorlopen met deze klachten (overbelastingsklachten in zijn algemeen) leiden vrijwel altijd tot een langere herstelduur.
Genezing:

  • Intrinsieke en extrinsieke risicofactoren in beeld brengen en voor zover mogelijk elimineren
  • Relatieve rust en vervangende arbeid zoeken
  • Botbelasting zeer geleidelijk aan opvoeren onder begeleiding van een met deze klachten bekende Sportfysiotherapeut
  • Volledig herstel duurt minimaal 3-6 maanden

Hoe voorkom je een herhaling

Aandacht voor een juiste dosering in de trainingen, geleidelijke opbouw, met name in de overgang van veld naar zaal en andersom. Tijdig nieuwe schoenen aanschaffen welke geschikt zijn voor korfballers. En het belangrijkste, luister goed naar je lichaam en neem pijntjes serieus!

Als afstudeeropdracht van mijn Masterstudie Sportfysiotherapie heb ik over deze klachten een thesis geschreven. Het artikel, Mediaal Tibiaal Stress Syndroom bij sporters, werd gepubliceerd in het vaktijdschrift Sportgericht. Daarin werd eerder ook al een artikel gepubliceerd over het nut van loopscholing bij een zweepslag met de vraag of het gebruik van een speedfootladder effectief is tijdens de revalidatie.

MTSS, Mediaal Tribaal Stress Syndroom, scheenbeenvliesontsteking, shin splints

Print Friendly, PDF & Email