Enkelblessure

Wat is een enkelverzwikking

Door de verzwikking zijn het kapsel en sommige banden van het enkelgewricht gedeeltelijk of geheel ingescheurd. Dat zie je aan een duidelijke zwelling, pijn en bewegingsbeperking. Het is ook heel normaal als er een blauwe verkleuring rondom de enkel en voet ontstaat.

Wat merkt een sporter

De pijn bij een acute enkelverzwikking zit meestal aan de buitenzijde. Daar ontstaat vaak ook de zwelling. Soms is ook de binnenzijde pijnlijk. Op de voet staan kan wel, maar je kunt de voet dan vaak niet meer goed buigen en strekken. De voet teveel laten afhangen veroorzaakt pijn. Daarom is bij acute pijn en zwelling altijd een gerichte behandeling gewenst.

Wat zijn de symptomen

  • Grote van het inwerkend geweld bepaald de ernst van de schade
  • Gehele of gedeeltelijke inscheuring kapsel/banden (graad I,II of III)
  • Pijn vooral buitenzijde (soms binnenzijde)
  • Snelle zwelling
  • Later soms blauwverkleuring
  • Verlies aan beweeglijkheid

Wat kan het herstel bevorderen 

Het herstel van een geblesseerde enkel gaat voor een deel vanzelf, ook als je niets doet! Rust in de eerste 2-3 dagen, eventueel in combinatie met een drukverband en het been hoog leggen, bevordert de genezing. Daarna is ‘gedoseerd bewegen’ met een tapebandage een veel gekozen behandelmethode. Er kan de eerste dagen gekoeld worden met ijswater, maar het nut van ijs is op dit moment controversieel!

Waaruit bestaat de behandeling bij een (sport)fysiotherapeut

Soms wordt een (sport)fysiotherapeut ingeschakeld om de beweeglijkheid evenals de spierkracht en coördinatie te verbeteren. Afhankelijk van de ernst van de enkelblessure, kan iemand na 1-6 weken meestal weer normaal lopen. Zodra het herstel zover is gevorderd dat actief sporten mogelijk is, bestaat de kans op een herhaling. Tenslotte vraagt korfbal om extreme bewegingen en onverwachte situaties. Volledig herstel van het beschadigde bindweefsel duurt zelfs 200-500 dagen. Ongeveer 60-90% kan de sport hervatten binnen 12 weken, maar tegelijkertijd houdt 10-60% van de sporters restklachten. Vaak is dit instabiliteit. Het doen van stabiliteitsoefeningen is dan ook een ‘must’.
fasen wondgenezing enkelletsel gekoppeld aan revalidatiefase

Samenvattend

Eerste dagen rust met compressie. Koelen met ijswater de eerste dagen, maar het nut van ijs of Arnicagel is op moment controversieel! Laat bij twijfel altijd een arts of sportfysiotherapeut raadplegen (vaak is betrouwbaarder onderzoek mogelijk na ca. 5 dagen)!
Genezing:

  • POLICE
    • Protection                   beschermen van nieuwgevormd weefsel
    • Optimal Loading        gedoseerd belasten binnen de pijngrens (evt. met tape)
    • Ice                                 4x per dag 10-15 minuten koelen met ijswater eerste paar dagen
    • Compression              compressie middels drukverband
    • Elevation                      hoog leggen van de voet
  • Eerste 2-3 dagen relatieve rust, drukverband en elevatie
  • Daarna gedoseerd bewegen (eventueel met tape)
  • Binnen 1-6 weken weer normaal lopen
  • Sporthervatting met brace/tape (langdurig ter voorkoming recidief)

(Bron: Richtlijn Acuut Inversietrauma Enkel, 2009)

Hoe voorkom je een herhaling? 

Een van de mogelijkheden om een herhaling te voorkomen is het trainen van de kracht en stabiliteit van de enkel- en voetspieren. Een ander hulpmiddel is een preventieve enkeltape of enkelbrace. De App ‘versterk je enkel’  is ontstaan uit veelvuldig wetenschappelijk onderzoek en kan een handig hulpmiddel zijn in de revalidatie. De App is te downloaden in de Appstore

Print Friendly, PDF & Email