Blessures… een gedeelde verantwoordelijkheid

Anita, korfbalblessure, achillespeesruptuur, TOP, korfbal

Blessures voorkomen?
Blessures zijn onlosmakelijk verbonden met sport en vormen het belangrijkste negatieve aspect van sporten. In Nederland raken jaarlijks zo’n 3 miljoen sporters in de leeftijdscategorie 10-35 jaar geblesseerd. Zo’n 40% van de sportblessures leveren problemen op in het dagelijks functioneren en ruim 80% kan tijdelijk niet sporten. Jaarlijks zijn er zo’n 310.000 sportblessures die aanleiding geven tot een korter of langer arbeidsverzuim.

blessure Jurriaan

Voor een trainer/coach is niks vervelender dan een speler voor kortere of langere tijd moeten missen. Dit is in mijn optiek wel een gedeelde verantwoordelijk. De trainer bepaald mede door zijn trainingsmethoden en oefenmethodieken de fysieke belastbaarheid van zijn spelers. Ze kunnen je dus ‘maken of breken’. De sporter heeft daarentegen ook zelf een belangrijke rol om pijntjes serieus te nemen en deze niet te lang te negeren met alle mogelijke gevolgen van dien.

Blessures voorkomen kun je nooit helemaal. Er zijn wel een aantal factoren waarmee je rekening kunt houden om de kans erop te verkleinen. Eerder publiceerde ik hierover al een foto en schreef ik een stuk over het zware seizoen van de korfballers van TOP Arnemuiden en de daarmee gepaard gaande grotere kans op blessures. Ook de fabel dat het ontstaan van een blessure toegeschreven kan worden aan pech heb ik al eerder beschreven.

Wetenschappelijk gezien zijn er maar 4 oorzaken voor het ontstaan van een blessure:

  • Het al eerder hebben gehad van een blessure (hoeft niet persé dezelfde blessure te zijn)
  • Hoge BMI (verantwoordelijkheid van de sporter?)
  • Trainingsfouten; waaronder te snel of te veel (verantwoordelijkheid van de trainer?)
  • Slaapgebrek (verantwoordelijkheid van de sporter?)

 

blessure, Jurriaan Bouwens, Nathalie Marijs, Peter van Belzen, korfbal, KV TOPDe rol van de trainer
Welke rol speelt een trainer nu in dit verhaal? Inspanningsfysioloog Raymon Verheijen is hierin vrij stellig

Trainers zijn verantwoordelijk voor de blessures van hun spelers en houden niet of nauwelijks rekening met externe factoren.”

De trainer bepaald immers nog maar al te vaak hoe de training eruit ziet, bepaald de oefenvormen, de duur van de oefenvormen en de aard en vorm van feedback die hij geeft. Naast recent onderzoek naar motorisch leren wat aangeeft dat deze werkwijze niet tot het beste leerresultaat leidt, bepaald hij ook door zijn oefenvormen de intensiteit van de training. Wat nu als een speler net 2 weken ziek is geweest, net terug keert van een blessure of een speler die al geruime tijd last heeft van een pijnlijke pees in bijvoorbeeld de knie maar hierover niks gemeld heeft aan de trainer of verzorger. Dan heb je verder ook nog de spelers die wel volledig fit zijn. Hoe ga je hier als korfbaltrainer mee om? Laat je al je spelers dezelfde oefeningen doen? Differentieer je en pas je de oefening voor die andere spelers aan? Spelen ze allemaal even lang mee in de partijvormen?

Mijn ervaring is dat de meeste trainers hier (te) weinig rekening mee houden en gewoon de hele spelersgroep dezelfde oefenvormen laten doen en allemaal evenveel minuten mee laten spelen in de partijvormen. Met wedstrijden wordt hier misschien beter rekening mee gehouden door spelers langzaam terug te brengen, maar ook dit gaat in mijn optiek vaak nog veel te snel als je kijkt naar de belastbaarheid van spelers.

Het ontstaan van blessures is dus (mede) de verantwoordelijkheid van de trainer als je geen aanpassingen doet in je oefenvormen voor spelers die met pijntjes kampen, die terugkeren van een blessure of die net ziek zijn geweest. Eenmalig deze prikkel zal mogelijk nog gaan, maar te vaak deze spelers boven hun ‘grenzen’ belasten leidt onherroepelijk tot blessures op langere termijn.

blessure Nieuwerkerk

De rol van de speler zelf
Natuurlijk heeft de speler zelf een zeer belangrijke eigen verantwoordelijkheid. Probeer er alles aan te doen om blessures te voorkomen. Doe een warming-up, streef gezonde leefgewoonten na en slaap goed. Als er dan toch een blessure is laat deze dan zorgvuldig beoordelen door een aanwezige verzorger of (sport)fysiotherapeut en volg adviezen altijd op! Keer geleidelijk en op verantwoorde wijze terug bij de groep. Indien er sprake is van kleine pijntjes bespreek dit dan te allen tijde met de verzorger. Een goede verzorger kan je precies aangeven wat wel of niet verstandig is om te doen.

Hoe ga je er dan wel mee om?
Laten we voorop stellen dat je blessures zoveel mogelijk wilt voorkomen. Zorg er dan voor dat je spelersgroep altijd trouw een warming-up uitvoert voorafgaand aan elke training en wedstrijd. Join(t) Forces is bijvoorbeeld een uitdagend en effectief trainingsprogramma als warming-up ter preventie van knie-/ voorstekruisband blessures. Het combineert het beste van Core Training en loopscholing en werkt ook nog eens prestatiebevorderend. Onderzoek toont aan dat hierdoor de kans op een dergelijk ernstige blessure met 50 tot 70% afneemt!

Pas als trainer je oefenvormen aan voor die spelers die kampen met kleine pijntjes. Laat ze bijvoorbeeld 2 van de 3 blokken partijvorm meedoen of halveer de tijd waarin ze de intensieve trainingsvormen afwerken en laat ze als relatieve rust rustig afwerken op de korf. Indien je gebruik maakt van de korfbalspecifieke trainingsmethoden zoals op deze site vermeld, in combinatie met een teamperiodisering is dit heel eenvoudig in te passen.

Anita, korfbalblessure, achillespeesruptuur, TOP, korfbalVoor de geblesseerde spelers die terugkeren na een blessure geldt in zijn algemeenheid de volgende regel. Speel geen enkele wedstrijd indien je niet volledig een training hebt kunnen afwerken. Dat is vragen om problemen. Start pas weer met de groepstraining als je individueel weer in staat bent om de korfbalspecifieke vaardigheden correct uit te voeren (wijkbeweging, doorloopbal, schot uit beweging, et cetera). Pas dan is ook externe weerstand door een verdediger weer mogelijk. Start dus met loopscholingsoefeningen, gecombineerd met rustige schotvormen op extensief duurniveau. In het meest ideale geval doe je dit samen met de aanwezige verzorger. Een goede onderlinge communicatie tussen trainer, speler, verzorger en eventueel externe (sport)fysiotherapeut is hierbij cruciaal!
Ik ben heel erg benieuwd hoe de trainers onder jullie hier naar kijken en mee omgaan. Wat doe jij als trainer in deze situatie? Hoe ga jij om met blessuregevallen of hoe probeer je deze zo goed mogelijk te voorkomen?
En voor de spelers, bespreek jij kleine pijntjes met de verzorger of de trainer? Train je dan ook aangepast?
Tenslotte vraag ik mij ook af hoe verzorgers hier mee omgaan. Wordt door een trainer serieus gehandeld als jij aangeeft dat een speler niet inzetbaar is?

Ik zie jullie reacties graag voorbij komen…

 

Foto 1,2,4: Wendy Marteijn | KV TOP Arnemuiden
Foto 3: Rien Pekaar | KV Tjoba

Print Friendly, PDF & Email

About Jouri van den Broeke

Korfbaltrainer, coach, Master Sportfysiotherapeut, mede-eigenaar van PMC In Balans - Fysiotherapie & Revalidatie en vader van 2 korfballende kinderen. Naast grote interesse in sport in zijn algemeen vooral geïnteresseerd in de korfbalsport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.